top of page

Zaglądnijcie do współtworzonej przez nas publikacji

Zachęcam wszystkie osoby interesujące się edukacją równościową do zapoznania się z publikacją rekomendowaną przez Związek Nauczycielstwa Polskiego oraz Kampanię Przeciw Homofobii - "Lekcje równości". Materiał umieszczony w publikacji został zebrany w ramach realizacji w czterech wybranych placówkach Polski projektu "Równa szkoła", a jego autor_k_ami były_li uczennice, uczniowie, nauczycielki i nauczyciele zaangażowane_i w działania.


Na stronach 69-80 zostały zamieszczone refleksje dotyczące realizacji w górowskim liceum inicjatywy związanej z poskolonialnym ujęciem Afryki. Wrażeniami na temat działań, ich przebiegu, organizacji, mocnych i słabych stron dzielą się trzy osoby: Marta Kosińska, mentorka KPH; Agata Sibilak - uczennica oraz ja - jako koordynatorka szkolnych działań.


Z refleksji Marty Kosińskiej:

Po raz pierwszy odwiedziłam Liceum Ogólnokształcące wGórze 27 listopada 2014r. Pamiętam, jak przygotowywałam się na najgorsze, bo – pomimo tego że mam dziesięcioletnie doświadczenie w edukacji antydyskryminacyjnej – kierowałam się własnymi, wielkomiejskimi uprzedzeniami o12-tysięcznej, górowskiej społeczności. Pamiętam wkońcu, jak wielki był mój wstyd, kiedy – na szczęście – te przekonania runęły.

Uprzedzenia malały za każdym razem, kiedy dowiadywałam się o kolejnym projekcie równościowym realizowanym przez nauczycielkę, Ewelinę Waląg. Malały, gdy usłyszałam, że dyrektorka ma do niej pełne zaufanie. Malały, kiedy dowiedziałam się o licznych wysiłkach budowania partnerskich relacji nauczycieli i nauczycielek z uczniami i uczennicami.


Runęły, kiedy przekonałam się, że praca nad wizją równej szkoły wykonana przez zespół złożony z dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek, uczennic i uczniów jest możliwa. Choć początkowo wymiana poglądów i doświadczeń nie przychodziła im łatwo, jestem pewna, że, gdyby w składzie zespołu zabrakło reprezentanta lub reprezentantki choć jednej z tych grup – wnioski płynące z rozmowy byłyby niepełne, a diagnoza sytuacji być może fałszywa.

Gdybym mogła coś zmienić w przebiegu projektu w Liceum w Górze, byłoby to lepsze zarządzanie ryzykiem. Na pewno w przyszłości warto zastanowić się nad zmotywowaniem większej grupy osób z grona pedagogicznego, by dokształcały się i stawały się kolejnymi kompetentnymi osobami w dziedzinie edukacji antydyskryminacyjnej.

Dzięki temu odpowiedzialność za rozwój szkoły w kierunku wyrównywania szans nie ciążyłaby na jednej osobie. Natomiast tym, co uznaję za bezsprzeczny klucz do sukcesu naszego projektu, jest kompetencja liderki wydarzeń równościowych i pomyślna, oparta na zaufaniu relacja współpracy nauczycielki z dyrekcją.


Wszystkim osobom zaangażowanym w projekt Równa szkoła – szkoła bez dyskryminacji i przemocy w Liceum Ogólnokształcącym w Górze serdecznie dziękuję za możliwość zdobycia cennych doświadczeń. Kadrze szkolnej życzę odwagi w przełamywaniu tematów tabu. Całej społeczności szkolnej życzę siły w dążeniu do takiego momentu, w którym każda osoba będzie czuła się w murach szkoły całkowicie bezpiecznie wyrażając siebie, a np. homoseksualny uczeń, zamiast ukrywania swojej tożsamości, będzie chodził po szkolnym korytarzu, trzymając ukochaną osobę za rękę.


Zapraszam do lektury!!!


Tę i inne publikacje można znaleźć tutaj - Lekcje równości.



Najnowsze posty
Ostatnie posty
Search By Tags
Nie ma jeszcze tagów.
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page